• Till bloggen
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Kontakta oss

Hur bemöter du en härskare?

Publicerad 2013-12-02

På onsdagseftermiddagen samlades Jakobsbergs Folkhögskolelever i höga salen för att lära känna igen och bemöta härskartekniker. Malin Elgborn, psykodramatiker och föreläsare på ämnet, lät studenter och lärare arbeta i grupper för att reflektera och förstå ämnet.

- Först ska vi presentera oss, säger Malin Elgborn och ber alla att ställa sig i en stor ring.

Instruktionen är att ställa sig nära sina klasskamrater. Salen är fylld. Nästa uppgift blir att ställa sig geografiskt, där hen är uppväxt. Det går från Mallorca och Ystad i söder, till Malmberget och Härnösand i norr. Göteborg, Borås, Kalmar även Warsawa är representerade. Efter skolklassrepresentation och härkomst, grupperades alla två och två i armkrok, för att därefter diskutera hur olika härskartekniker skulle kunna identifieras i skolmiljö.

De fem härskarteknikerna definierades av Berit Ås. Den första är när någon osynliggörs. Då gäller det att ta plats, att lyssna och bekräfta och att ge konstruktiv kritik. Den andra är förlöjligande. Motstrategin här är att våga fråga vad som menas med kommentaren och att bemöta på ett seriöst sätt. Den tredje härskartekniken är när en person blir undanhållen information. Bemöt genom att begär att all information ska förmedlas öppet, transparent och till alla. Den fjärde strategin är dubbel bestraffning, vilket ofta händer då en person har åtaganden på flera håll, och det är viktigt att prioritera samt att stå för det. Utgå från att alla gör så gott de kan. Den femte härskartekniken är att påföra en person skam och skuld, bemöt genom att intellektualisera.

Diskussionsgrupperna lyfte i slutet fram exempel på härskartekniker. Som när det är klassfest och inte alla är inbjudna. Eller när information inte ges till alla, kanske en lärare som inte ser när någon räcker upp handen. Det kan vara att hen inte lyssnas på eller ignoreras, eller förlöjligande. Då gäller det att bemöta, våga lyfta en fråga i gruppen, ibland behövs ett förtydligande om vad som egentligen menas.

Det generella rådet från Malin Elgborn är att prata med varandra om hur de har det.

Slutgiltigt kan sägas att alla kan påverka i en positiv riktning, tillsammans.

Carin Emenius

Möt en i personalen
Camilla Italiener, lärare Hälsoutvecklare, allmän kurs

Camilla Dahlin Italiener

Kursansvarig på hälsoutvecklare och kurator

Läs mer om

Senaste inläggen

Jag älskar deadlines

Madelene Edlund gick skrivkursen för skönlitterära projekt på Jakobsbergs folkhögskola hösten 2021. Nu har hennes roman, Vi kom från Johannes, blivit publicerad. Här berättar hon om boken och sin tid på JF.Läs mer

Jag fick självförtroende som författare

Beatrice Karinsdotter gick skrivkursen för berättande facklitteratur på Jakobsbergs folkhögskola våren 2020. Nu har hennes bok, Vilsna själars paradis – En sann historia. Mina år i tantrasektens innersta krets, kommit ut på Norstedts. Här berättar hon om boken och sin tid på JF.Läs mer

Personlig utveckling & kompetenshöjning.

Marika Smith gick skrivkursen för berättande facklitteratur på Jakobsbergs folkhögskola 2018–2019. Nu har hennes bok, Buffésex – Det nya sättet att ligga som ändrar allt, kommit ut på Ordfront. Här berättar hon om boken och sin tid på JF.Läs mer

Senaste nytt

Folkhögskollärare och kursansvarig i skönlitterärt skrivande

Vi söker dig som vill ansvara för och undervisa på några av Sveriges mest välrenommerade skrivutbildningar. Här får du chans att utbilda morgondagens författare! Läs mer

Folkhögskollärare i journalistik och skönlitterärt skrivande - vikariat 75 procent

Vi söker dig som vill undervisa på våra journalist- och skrivkurser. Din bakgrund kan se lite olika ut, men vi tror att du är en duktig pedagog och kan det här med berättande.Läs mer

  • Jakobsbergs folkhögskola i sociala medier
  • Till bloggen
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • Kontakta oss